3 en 4 mei - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Phoenix Vocaal Apeldoorn - WaarBenJij.nu 3 en 4 mei - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Phoenix Vocaal Apeldoorn - WaarBenJij.nu

3 en 4 mei

Door: Joke & Jacques

Blijf op de hoogte en volg Phoenix Vocaal

04 Mei 2014 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

3 en 4 mei

Wat een gezellige drukte bij de Veste. En ……. er staat een bus (De Vitesse spelersbus) in de straat. Phoenix Vocaal gaat op studiereis naar Bosnië/Sarajevo. Met z’n 29-en gaan we daar naar toe.
En, heel gezellig, er zijn ook een aantal uit zwaaiers, die ons verwenden met een grote zak snoep voor onderweg.
Uiteraard precies op tijd vertrok de bus naar Keulen/Bonn, om ons daar op het vliegveld af te zetten. Maar eerst nog even Sead opgepikt bij motel Arnhem. Hij werd verwelkomd met luid getetter uit feesttrompetjes, die Marian had uitgedeeld. In de bus was het al een gezellige boel, omdat de verjaardag van Wobby (zie foto) werd gevierd, met zang uiteraard en er werden haar een heleboel kaarten overhandigd. Zelf deelde ze heerlijke chocolade uit. En er ging nog véél meer snoepgoed rond.
Op het vliegveld verliep de incheck behoorlijk snel en na een bak koffie te hebben genomen, door de douane naar de vertrekterminal. Jan Willem hield de schaapjes goed bij elkaar, er was geen ontsnappen mogelijk!
Ongeveer een half uur te laat vertrokken we, maar dat werd met wat meewind toch wel weer wat gecompenseerd. In het vliegtuig kregen we nog een sandwich, een flesje water en koffie, thee of sap.
In Sarajevo stond Adem, onze chauffeur voor deze week, al met de bus op ons te wachten (zie foto). Die bracht ons in 10 minuten naar het Hollywood hotel. Daar werden we met een verrassing verwelkomd, heerlijke hapjes en een drankje, met alcohol, slivovitsj, dan wel zonder alcohol. En een speech van de manager.
Jacques kwam erachter dat hij het dagboek, dat we met zijn allen gaan vullen, in het vliegtuig in het kranten vakje had laten liggen. Géén probleem voor Adem, binnen de kortste keren had hij geregeld dat het opgehaald kon worden.
De kamers werden verdeeld en een aantal dames gingen nog even lekker zwemmen.
Anderen pakten even de rust en of verfristen zichzelf.
Om 19.00 gaan we uit eten in een restaurant dat een prachtig uitzicht biedt over Sarajevo, Adem staat dan weer met de bus voor de deur. En inderdaad restaurant Parc Princesa is prachtig op een heuvel gelegen met een schitterend uitzicht over heel Sarajevo.
Het diner dat we kregen was werkelijk heel goed, maar wat nog leuker was, is dat er een orkest optrad dat diverse liederen ten gehore bracht die door Vocaal uit volle borst konden worden meegezongen. Dat bracht wel veel sfeer binnen. En uiteraard werd er voor Wobby gezongen, ze kreeg zelfs een soort aubade.
Al met al een zeer geslaagde dag al, met een prachtige culinaire en muzikale afsluiting in het restaurant.
Vandaag 4 mei is het koor naar de eerste workshop gegaan op de Muziekschool. Goedgemutst en uitgeslapen er naar toe. De workshop die gevolgd werd was werkelijk uniek en bijzonder. Zo prachtig zongen de leraressen en zo goed deed het koor hun best om het in praktijk te brengen. Daarover hieronder meer, door Joke Brown.
De mannen zijn met de tram ( van de GVB uit Amsterdam!) naar het centrum gereden en hebben daar wat rondgewandeld in de stromende regen en het was lekker fris! Dankzij een lieftallige Bosnische dame werden we in het hart van de Bazar naar een koffie tent geleid. Uitstekende koffie met zelfs nog heerlijke cake erbij. Maar wat nog bijzonderder was, is dat de eigenaar ons allerlei boeken voorschotelde over Sarajevo. Ook werd Jacques omgekleed tot Oosterse Prins, wat tot enige hilariteit leidde.
De lunch nuttigden we direct naast het stadion van Zeljenica, de kampioen van Bosnië. Uniek was dat het hele elftal incluis trainer en begeleiding ook in ons restaurant de lunch gebruikten. Er was zelfs een speler bij, die in Liverpool gespeeld heeft. Het koor zong voor hen het lied van Sarajevo, wat zeer op prijs werd gesteld. De lunch, met allerlei ingrediënten van de velden van de (trotse) eigenaar, was weer overheerlijk, iedereen zat te genieten.
Daarna zijn we met Sead de binnenstad ingegaan. Eerst hebben we de Moskee bezocht en kregen daar uitgebreide uitleg van de beheerder. De Moskee is gebouwd in 1531 en heeft vele oorlogen en andere twisten weten te doorstaan dankzij de 2 meter dikke muren. Mooi interieur, geen afbeeldingen van personen en of goden, maar verwijzingen naar de Koran en Allah. Aansluitend ging een ieder zijns/haars weg over de bazaar omdat de Kerken en de Synagoge gesloten waren en troffen wij elkaar weer bij de bus. Sommigen konden het niet laten om het koffie café van de ochtend weer even te bezoeken en weer van heerlijke koffie te genieten. De eigenaar kwam weer met de “verkleedspullen van Pascha en Prinses”, dus iedereen kwam aan de beurt onder grote hilariteit, om hun Oosterse kant te tonen.
Vanavond gaan we uit eten in restaurant Kulin Dvord in Semizovac, een plaatsje nabij Sarajevo.
Ook hier werden we weer ontvangen met een welkomstdrankje, de slivovitsj. Het hele eet gebeuren was weer zeer uitgebreid, soep, een warm voorgerecht bestaande uit allerlei hapjes, het hoofdgerecht met diverse lekkernijen en een nagerecht, een soort baklava, met Turkse koffie erbij.
Het werd weer een feestelijke avond, dankzij het driekoppige orkest met echt Bosnische muziek. Het koor kon weer volop meezingen met enkele liederen en er werd zelfs nog gevolksdanst, waarbij ook andere gasten meededen. Als Nederlandse bijdrage werd aan de Amsterdamse grachten uit volle borst gezongen. Onze inbreng in deze avond werd zeer gewaardeerd door de waard en de aanwezige gasten.
Moe maar voldaan weer hotelwaarts gekeerd, op naar morgen, naar de bron van de rivier Bosna.
Jacques

De eerste Workshop.

Wat waren wij blij dat wij koormeiden in de bus konden stappen om droog naar de muziekschool te gaan. De mannen mochten in de stromende regen Sarajevo in.
We werden warm verwelkomd door Vanessa onze professor zang.
Een prachtige workshop met Sevdalinka zang vol passie, verlangen en liefdesverdriet recht uit het hart werd ons aangeleerd.
Twee prachtige liederen, meerstemmig, zijn nu ons repertoire rijker! Tussendoor kregen we echte Bosnische koffie met drap, rozenwaterlimonade en (Turks) Bosnisch fruit.
Een geweldige eerste workshop in een fantastisch mooie entourage van marmer, schilderijen en een fantastische akoestiek.

Joke

• 06 Mei 2014 - 11:15

Gerty Kluin:

Berichtje voor Marike Kluin:
    Dag lieve zus, we hopen dat je het erg naar je zin hebt en veel zult genieten van alle muziek!
    Wij genieten ook, hoewel we vandaag een bewolkte dag hebben met regen! Blijkbaar nodig voor de plantjes hier!
    Haretelijke groet en liefs uit Cyprus van Marcel en Gerty.

• 08 Augustus 2014 - 08:36

Tjeerd Coehoorn:

Vraag aan Marike Kluin:
    Dag Marike, ik denk dat wij elkaar nog van vroeger (1971-reis naar Denemarken) kennen. Ik zou graag eens horen hoe het met jullie (jou en Gerty) gaat. Zouden jij en/of Gerty contact met mij willen opnemen? (tjeerd@vitrina.ch)
    hartelijke groet uit Zwitserland, Tjeerd Coehoorn